scroll


I made this widget at MyFlashFetish.com.

Saturday, September 25, 2010

Tips pemakanan harian

hai...nak tau mcmner kite ley memilih makann yang seimbang...untuk menjadikan badan kite sentiasa cergas dan bertenaga kite perlulah mengetahui cara pengambilan pemakanan yang betul..so,,jom bace info kat bawah nih:

  • Makanlah makanan yang halal dari segi syarak dan punca rezeki yang digunakan untuk membeli makanan.
  • Amalkan memulai makan dengan sekurang-kurangnya "BismilLah" dan menyudahi dengan "AlhamdulilLah".
  • Jangan makan dan minum sambil berdiri, berjalan atau baring.
  • Biasakan rehat makan (puasa Isnin dan Khamis) bagi menyihatkan perut.
  • Jangan makan makanan yang terlalu panas atau terlalu sejuk (makanan/minuman yang baru dikeluarkan dari peti ais atau penggunaan ais batu sangat tidak digalakkan.
  • Kurangkan makan makanan berminyak (bergoreng), berlemak dan berkolestrol.
  • Kurangkan makan makanan mengandungi garam dan gula yang tinggi.
  • Kurangkan minuman manis, mengandungi kafein dan gas.
  • Elakkan makan makanan mengandungi bahan perasa, bahan pengawet, MSG, dan bahan pewarna.
  • Amalkan minum jus buah atau makan buah-buahan seperti kurma, betik, pisang dan lain-lain pada awal pagi. (Petua orang dulu-dulu ialah mulai makan/minum benda-benda yang belum bermasak pada awal pagi
  • Disyorkan makan nasi sehari sekali sahaja jika tidak bekerja kasar. Pilih lauk yang seimbang dari segi zat dan vitamin.
  • Biasakan makan makanan/minuman berasaskan kacang dan bijirin kerana ia adalah sumber protin dan bahan terbaik untuk kecerdasan minda..
  • Thursday, September 23, 2010

    Doa untuk kekasih

    Dengan nama Allah yang Maha Pengasih lagi Maha Penyayang

    Ya Allah…
    Seandainya telah Engkau catatkan…
    Dia milikku tercipta buatku…
    Satukanlah hatinya dengan hatiku…
    Titipkanlah kebahagiaan antara kami…
    Agar kemesraan itu abadi…

    Ya Allah…
    Ya Tuhanku yang Maha Mengasihani…
    Seringkanlah kami melayari hidup ini…
    Ketepian yang sejahtera dan abadi…
    Maka jodohkanlah kami…

    Tetapi Ya Allah…
    Seandainya telah Engkau takdirkan
    Dia bukan milikku…
    Bawalah dia jauh daripada pandanganku…
    Luputkanlah dia dari ingatanku…
    Dan periharalah aku dari kekecewaan…

    Ya Allah ya Tuhanku yang Maha Mengerti…
    Berikanlah aku kekuatan…
    Menolak bayangannya jauh ke dada langit…
    Hilang bersama senja yang merah…
    Agarku sentiasa tenang…
    Walaupun tanpa bersama dengannya…

    Ya Allah yang tercinta…
    Pasrahkanlah aku dengan takdir-Mu…

    Sesungguhnya apa yang telah Engkau takdirkan
    Adalah yang terbaik untukku…
    Sesungguhnya Engkau Maha Mengetahui…
    Segala yang terbaik buat hamba-Mu ini…

    Ya Allah…
    Cukuplah Engkau sahaja yang menjadi pemeliharaku…
    Di dunia dan akhirat…
    Dengarkanlah rintihan daripada hamba-Mu yang daif ini…
    Jangan Engkau biarkan aku sendirian…
    Di dunia ini mahupun di akhirat…
    Menjuruskan aku ke arah kamaksiatan dan kemungkaran…
    Maka kurniakanlah aku seorang pasangan yang beriman…
    Agar aku dan dia sama-sama dapat membina kesejahteraan hidup…
    Ke jalan yang Engkau redhai…
    Dan kurniakanlah kepadaku keturunan yang soleh dan solehah…

    Ya Allah…
    Berikanlah kami kebahagiaan di dunia dan akhirat…
    Dan periharalah kami dari azab api Neraka…

    Amin…amin…Ya rabbal ‘aalamin.

    Monday, September 20, 2010

    Tips hilangkan rasa sakit hati!


    Entry kali ni aku nak share macamne nak ilangkan rasa sakit hati...mesti kita sume pernah rasa diri disakiti...secara sedar ataupun tidak kan??sakit hati ni bukan just untuk org yang putus cinta jerk...pasanagan yang sedang hangat bercinta pun ada jugak rasa skit hati..bak kata org tue..normal la kan rasa tue...tp kita still x ley nak biarkan...kene bagi ubat cepat2 supaya x melarat..jauh disudut hati tue mmg x nak ada sikit pun rase skit...lumrah la kehidupan nih...kire cam asam garam la jugak...cuba bayangkan kalu someone tue x de langsung rasa skit hati??x ke pelik cmtue..hehhhehehe....everytime steady jerk..happy go lucky...Sakit hati kalau dibiarkan mmg akan jadikan diri kita sendiri yang terseksa...so, jalan penyelesaian yang terbaik untuk hilangkan rasa tue.....ikot tips2 yang bakal aku sertakan kat bawah ni...
    1) tarik nafas sedalam yang boleh.tarik dengan tertib yang betul..jgn men tarik sembarang jek..t kang sesak nafas pulak..
    2) cool down kemarahan korang tu.bila rasa sakit jangan terus g serang...memang la meletop and bertambah2 la rasa tue..lagi bagus biarkan dulu hati tue dh rase tenang...
    3)jangan duduk sorang2..means kalu terasa tue cepat2 la g cari kawan2 yang terdekat...borak2...cari mud korang ngan kawan2 korang...kalau korang dok sorang2 macamne nk hilangkan rase tue kan..mestilah kite asek berfikir jer!!!
    4) lakukan kerja2 yang kita suka lakukan...misalnya berkebun...men ngan binatang peliharaan ke...men congkak ke...ape2 je la yang korang suka...
    5) lastly satu yang paling penting....ambil wudu'.pastu solat mohon pada Allah supaya hati kite sentiasa rase tenang..and permudahkan perjalanan hidup kita ni...

    Saturday, September 18, 2010

    Jom kita Senyum!!!













    Hari persekolahan sudah pun bermula…melemparkan senyuman kepada rakan menjadi kebiasaanku apabila menjejakkan kaki ku ke skolah…aku suka tersenyum dan aku seorang insan yang sentiasa tersenyum kerna aku telah di latih untuk memberikan senyuman kepada sesiapa sahaja walaupun tidak mengenali orang itu..bila aku senyum aku merasakan dunia ini indah dan perjalanan hidup aku menjadi mudah dan teratur…aku tidak mengharapkan balasan senyuman dari sesiapa pun…tp org tua2 kata bila kita sentiasa tersenyum kita akan kelihatan muda sentiasa…percaya atau tidak ia boleh melambatkan proses penuaan

    Bukti yang boleh sokong pernyataan aku ni :

    -->Para saintis mendapati senyum dan ketawa merupakan satu senaman berbentuk jogging dalaman dimana dapat merangsang seluruh tubuh dan mampu memberi manfaat berguna kepada sistem saraf otak dan juga hormon-hormon.

    Senyuman yang diakhiri dengan ketawa mengaktifkan kimia badan dan secara tidak langsung merendahkan risiko penyakit jantung, tekanan darah tinggi, strok, atritis dan ulser. Pusat Perubatan Universiti Maryland menjalankan kajian ke atas 300 responden dan mendapati 40 peratus orang yang mengidap penyakit jantung kurang ketawa berbanding orang yang sihat.

    So, kalu rase x nak rasa sakit jantung terlalu awal senyum lah sentiasa dan ketawa..tetapi biarlah bertempat kalau nak ketawa tu..kang x pasal2 kene masuk hospital gila…sape yang susah kalau bukan diri sendiri kan.betul tak??

    Senyuman bukan sekadar reaksi gerak muka, tetapi turut mempunyai kaitan dengan penghasilan endorphin dalam otak yang mengurangkan kesakitan fizikal dan emosi menjadikan seseorang itu rasa lebih selesa dengan diri sendiri.

    Some benefit of making smile.

    1. Smiling Makes Us Attractive

    We are drawn to people who smile. There is an attraction factor. We want to know a smilingperson and figure out what is so good. Frowns, scowls and grimaces all push people away --but a smile draws them in.

    2. Smiling Changes Our Mood

    Next time you are feeling down, try putting on a smile. There's a good chance you mood will

    change for the better. Smiling can trick the body into helping you change your mood.

    3. Smiling Is Contagious

    When someone is smiling they lighten up the room, change the moods of others, and makethings happier. A smiling person brings happiness with them. Smile lots and you will drawpeople to you.

    4. Smiling Relieves Stress

    Stress can really show up in our faces. Smiling helps to prevent us from looking tired, worn
    down, and overwhelmed. When you are stressed, take time to put on a smile. The stress
    should be reduced and you'll be better able to take action.

    5. Smiling Boosts Your Immune System

    Smiling helps the immune system to work better. When you smile, immune function

    improves possibly because you are more relaxed. Prevent the flu and colds by smiling.

    6. Smiling Lowers Your Blood Pressure

    When you smile, there is a measurable reduction in your blood pressure. Give it a try if you have a blood pressure monitor at home. Sit for a few minutes, take a reading. Then smile fora minute and take another reading while still smiling. Do you notice a difference?

    7. Smiling Releases Endorphins, Natural Pain Killers and Serotonin

    Studies have shown that smiling releases endorphins, natural pain killers, and serotonin.

    Together these three make us feel good. Smiling is a natural drug.

    8. Smiling Lifts the Face and Makes You Look Younger

    The muscles we use to smile lift the face, making a person appear younger. Don't go for a

    face lift, just try smiling your way through the day -- you'll look younger and feel better.

    Semua tue berkaitan dengan senyum…kalau menurut islam pula senyum tue merupakan sedekah..untuk mendapatkan pahala yang mudah..kita perlu lah senyum kepada orang lain supaya mereka senang menerima kehadiran kita…so…lets smile!!!!

    Friday, September 17, 2010

    Dorm maryam

    entry kali ni aku nak imbas kembali kenangan waktu kat asrama dulu...pic kat atas ni merupakn pic bilik aku..cantik and nampak kemaskan..hehehe biasa la..aku sebagai ketua dorm nih amat berbangga la dengan pencapaian dorm nih semasa dibawah jagaan ak..dengan kerjasama yang diberikan oleh ahli2 dorm aku masa nih..huhuhu teringat semula...bestnya...
    ape kabar la agaknya adik2 bilik aku ni kan..lepas spm je ak terus x ambik tau pun pasal dyorang nih..kalu tengok keadaan bilik nih..macam x ader orang duduk kan..cantik and kemas je..
    rutin setiap pagi dh dibahagi2kan mengikut tugas masing2..ketua dorm kene pastikan yang anak2 buah semua buat tugas masing2..jangan sampai ada yang curi tulang..t x fair plak kan..
    heehehehe...mane aku dapat pic nih??
    errrmmmmmm biasa la..biler dh on9 tue ak cri la kat facebook skola ak..
    tengok punya tengok mate aku terbenti kat pic nih...dalam hati macam kenal je bilik ni...
    biler wat pemerhatian sekali lg..ha mmg sah nih dorm MARYAM 2... so ak amek la sebagai bukti dorm nih dorm tercantik kat asrama mase zaman ak..skang ak x tau mcmane keadaan dorm tue...huhuhu
    rase rindu pulak nk kembali ke zaman2 cm nih..tp............. mane bleh..t lambat pulak ak nk jd lebih dewasa...ermm. k la... aku mls nk story bebanyak...
    ade lagu asrama kat cni..teringat lak..

    kehidupan di asrama cemerlang
    melahirkan pelajar gemilang
    amalkan lah erti persemi kata
    untuk kemajuan insan semua..

    kemajuan xkan dtg sendiri..
    andai kita x usha mencari
    oleh itu..
    (haha lupe lak...xpe la...pape pun kerek beb siap ade lagu asrama...)


    huhuhu

    hari ni hari ke 8 ari raya lau x silap...dh kene lek terengganu...sampai je pg td seb bek ade transport nak balik universiti...
    ikotkan hati aku yang lembut ni mmg ak x nk balik...tp disebabkn rase tanggungjawab aku pada diri aku sendiri...so, ak x ikot kata hati aku untuk tidak balik...maksudnye aku blik la...hehehe...puas tido dalam bus...perjalanan yang mengambil mase lebih kurang 8 jam...
    fuh...mmg lena...tp lam bus ade la rase nk buang air...kene la tgu bus berenti baru ley g..lau x...cmner..xkn nk pakai pampers?? hahaha buat malu jerk kn...
    biler dh menjejakkan kaki kat universiti ni...life ak as a student and Guru praktikal...kene la jalani rutin harian seperti biase mulai esok 19/9/2010............ huhuhu bahang raye x hilang lagi nih...
    tp rindu kat student tue buatkan ak rase kurang sikit rase nk smbung raya tue.. blik cn kompom la x de televisyen..so, online je la memanjang kan... nak buat ape lg tok ilangkan boring lam ati nih...
    perancangn tuk mengajar esok ak x sediakan lg...
    x tau erkk nak menagjar ape ...
    ava kene sediakan awal2 gak...lau x mmg la parah... bukan senang seh nk bt semua tue..
    tp tok anak bangse ku...insyaAllah...bt y mudah tp berhasil..
    kate lec ak kene ajar dari mudah kpd yang lebih sukar...baru lah kiter ley jd y terbaek...
    ok lah....hari ni mmg la sgt2 letih...but......i have something to do....daaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa
    Related Posts with Thumbnails
    There was an error in this gadget