scroll


I made this widget at MyFlashFetish.com.

Saturday, September 18, 2010

Jom kita Senyum!!!













Hari persekolahan sudah pun bermula…melemparkan senyuman kepada rakan menjadi kebiasaanku apabila menjejakkan kaki ku ke skolah…aku suka tersenyum dan aku seorang insan yang sentiasa tersenyum kerna aku telah di latih untuk memberikan senyuman kepada sesiapa sahaja walaupun tidak mengenali orang itu..bila aku senyum aku merasakan dunia ini indah dan perjalanan hidup aku menjadi mudah dan teratur…aku tidak mengharapkan balasan senyuman dari sesiapa pun…tp org tua2 kata bila kita sentiasa tersenyum kita akan kelihatan muda sentiasa…percaya atau tidak ia boleh melambatkan proses penuaan

Bukti yang boleh sokong pernyataan aku ni :

-->Para saintis mendapati senyum dan ketawa merupakan satu senaman berbentuk jogging dalaman dimana dapat merangsang seluruh tubuh dan mampu memberi manfaat berguna kepada sistem saraf otak dan juga hormon-hormon.

Senyuman yang diakhiri dengan ketawa mengaktifkan kimia badan dan secara tidak langsung merendahkan risiko penyakit jantung, tekanan darah tinggi, strok, atritis dan ulser. Pusat Perubatan Universiti Maryland menjalankan kajian ke atas 300 responden dan mendapati 40 peratus orang yang mengidap penyakit jantung kurang ketawa berbanding orang yang sihat.

So, kalu rase x nak rasa sakit jantung terlalu awal senyum lah sentiasa dan ketawa..tetapi biarlah bertempat kalau nak ketawa tu..kang x pasal2 kene masuk hospital gila…sape yang susah kalau bukan diri sendiri kan.betul tak??

Senyuman bukan sekadar reaksi gerak muka, tetapi turut mempunyai kaitan dengan penghasilan endorphin dalam otak yang mengurangkan kesakitan fizikal dan emosi menjadikan seseorang itu rasa lebih selesa dengan diri sendiri.

Some benefit of making smile.

1. Smiling Makes Us Attractive

We are drawn to people who smile. There is an attraction factor. We want to know a smilingperson and figure out what is so good. Frowns, scowls and grimaces all push people away --but a smile draws them in.

2. Smiling Changes Our Mood

Next time you are feeling down, try putting on a smile. There's a good chance you mood will

change for the better. Smiling can trick the body into helping you change your mood.

3. Smiling Is Contagious

When someone is smiling they lighten up the room, change the moods of others, and makethings happier. A smiling person brings happiness with them. Smile lots and you will drawpeople to you.

4. Smiling Relieves Stress

Stress can really show up in our faces. Smiling helps to prevent us from looking tired, worn
down, and overwhelmed. When you are stressed, take time to put on a smile. The stress
should be reduced and you'll be better able to take action.

5. Smiling Boosts Your Immune System

Smiling helps the immune system to work better. When you smile, immune function

improves possibly because you are more relaxed. Prevent the flu and colds by smiling.

6. Smiling Lowers Your Blood Pressure

When you smile, there is a measurable reduction in your blood pressure. Give it a try if you have a blood pressure monitor at home. Sit for a few minutes, take a reading. Then smile fora minute and take another reading while still smiling. Do you notice a difference?

7. Smiling Releases Endorphins, Natural Pain Killers and Serotonin

Studies have shown that smiling releases endorphins, natural pain killers, and serotonin.

Together these three make us feel good. Smiling is a natural drug.

8. Smiling Lifts the Face and Makes You Look Younger

The muscles we use to smile lift the face, making a person appear younger. Don't go for a

face lift, just try smiling your way through the day -- you'll look younger and feel better.

Semua tue berkaitan dengan senyum…kalau menurut islam pula senyum tue merupakan sedekah..untuk mendapatkan pahala yang mudah..kita perlu lah senyum kepada orang lain supaya mereka senang menerima kehadiran kita…so…lets smile!!!!

No comments:

Post a Comment

Related Posts with Thumbnails
There was an error in this gadget